Preskočiť na hlavný obsah

Iniciovanie sporového konania v úžitkových vzoroch

Opis služby

Služba umožňuje fyzickej osobe a právnickej osobe prostredníctvom elektronického formulára podať námietky proti zápisu úžitkového vzoru do registra, návrh na výmaz úžitkového vzoru z registra a žiadosť o určenie úžitkového vzoru. Námietky proti zápisu úžitkového vzoru do registra sa podávajú v lehote troch mesiacov od zverejnenia prihlášky úžitkového vzoru vo vestníku úradu a môže ich podať ktokoľvek. Návrh na výmaz úžitkového vzoru z registra možno podať kedykoľvek po zápise úžitkového vzoru do registra a po celú dobu jeho platnosti, pričom možno výmaz úžitkového vzoru z registra vykonať aj po jeho zániku, ak navrhovateľ preukáže právny záujem. Ak sa dôvody výmazu týkajú úžitkového vzoru čiastočne, úžitkový vzor sa vymaže len v rozsahu primeranom zisteným dôvodom, a to zmenou nárokov na ochranu, opisu alebo výkresov. Žiadosť o určenie možno podať kedykoľvek po zápise úžitkového vzoru do registra. Úrad na žiadosť určí, či predmet uvedený a opísaný v žiadosti patrí do rozsahu ochrany konkrétneho úžitkového vzoru.

Komu je služba určená

Služba je určená pre fyzickú osobu a právnickú osobu (ďalej „používateľ“), ktorá má záujem podať námietky proti zápisu úžitkového vzoru do registra, návrh na výmaz úžitkového vzoru z registra a žiadosť o určenie úžitkového vzoru.

Spôsob použitia služby

Služba sprístupní elektronický formulár. Po spustení služby je potrebné uviesť spisovú značku bez prefixu "PÚV", napr. 1-2012. Po začatí písania spisovej značky systém ponúkne zoznam spisov, ktoré sú vedené v registroch úradu. V prípade uvedenia nesprávnej spisovej značky systém nebude môcť doplniť do elektronického formulára údaje, ktoré úrad vedie v registroch. Po vyplnení elektronického formulára ho používateľ odošle na úrad. Odoslaný formulár sa automatizovane ukladá aj v elektronickej schránke používateľa na ústrednom portáli verejnej správy do priečinka odoslané.

Vyžadovanie autentifikácie a autorizácie na použitie služby

Na použitie služby je potrebné sa prihlásiť autentifikátorom, napr. občianskym preukazom s elektronickým čipom (eID karta) a na odoslanie podania je vyžadované elektronické podpísanie kvalifikovaným elektronickým podpisom, kvalifikovanou elektronickou pečaťou alebo uznaným spôsobom autorizácie. Bez elektronického podpisu nie je možné odoslanie podania.

Spoplatnenie služby

Služba je spoplatnená. Podaním námietok proti zápisu úžitkového vzoru do registra, návrhu na výmaz úžitkového vzoru z registra a žiadosti o určenie úžitkového vzoru vzniká poplatková povinnosť podľa zákona NR SR č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení neskorších predpisov. Poplatky sa platia na základe písomnej výzvy úradu a sú splatné do 15 dní odo dňa jej doručenia. Podľa sadzobníka správnych poplatkov je výška správneho poplatku:

  • podanie námietok proti zápisu úžitkového vzoru do registra – 40 EUR,
  • podanie návrhu na výmaz úžitkového vzoru z registra úžitkových vzorov – 80 EUR,
  • podanie žiadosti o určenie – 166 EUR.

V prípade podania vykonaného elektronickou službou je sadzba uvedeného poplatku znížená o 50% z poplatku určeného podľa sadzobníka, najviac o 50 eur. Ak sú súčasťou podania prílohy, uplatní sa znížená sadzba poplatkov len vtedy, ak sú tieto prílohy v elektronickej podobe.

URL súvisiacej legislatívy
Prístupový kanál na používanie služby

Službu je možné vykonať aj v listinnej podobe a to osobne v podateľni úradu v Banskej Bystrici alebo poštou na adresu úradu.

Formálne náležitosti sporového konania

Sporové konanie (námietky proti zápisu úžitkového vzoru do registra, návrh na výmaz úžitkového vzoru z registra a žiadosť o určenie úžitkového vzoru) sa podáva úradu písomne, a to v listinnej podobe alebo v elektronickej podobe, v štátnom jazyku. Podanie musí obsahovať identifikátor osoby účastníka konania a identifikátor osoby jeho zástupcu, ak je účastník konania zastúpený. Podrobnosti o náležitostiach potrebných pre podanie v listinnej podobe sú stanovené právnymi predpismi, ktoré sú dostupné prostredníctvom odkazov v časti URL súvisiacej legislatívy. Z podania musí byť zrejmé:

  • číslo prihlášky voči ktorej návrh/žiadosť smeruje,
  • údaje umožňujúce identifikáciu navrhovateľa/žiadateľa alebo jeho zástupcu, ak je zastúpený,
  • právne a skutkové odôvodnenie návrhu (neplatí pre žiadosť o určenie úžitkového vzoru),
  • návrh, ako sa má o prihláške rozhodnúť,
  • dôkazy alebo presné označenie dôkazov (neplatí pre žiadosť o určenie úžitkového vzoru),
  • návrh vo veci samej (platí len pre návrh na výmaz úžitkového vzoru z registra),
  • preklad dôkazov/dokladov alebo ich príslušných častí s ich vyznačením v pôvodnom texte do štátneho jazyka, ak dôkazy nie sú v štátnom jazyku (platí len pre návrh na výmaz úžitkového vzoru z registra),
  • jasný a úplný opis predmetu určenia (platí len pre žiadosť o určenie úžitkového vzoru),
  • preklad žiadosti o určenie do štátneho jazyka a preklad samostatného opisu predmetu určenia do štátneho jazyka (platí len pre žiadosť o určenie úžitkového vzoru),
  • podpis navrhovateľa/žiadateľa alebo jeho zástupcu, ak je zastúpený.
Spustiť elektronickú službu