Preskočiť na hlavný obsah

Čo máte na stole? Nová kampaň EUIPO upozorňuje na falšované potraviny a nápoje v EÚ

Čo máte na stole? To je otázka, ktorú kladie Úrad Európskej únie pre duševné vlastníctvo (EUIPO) v rámci celoeurópskej kampane zameranej na rastúcu hrozbu falšovaných potravín a nápojov v Európskej únii. Iniciatíva začala 11. júna 2025 pri príležitosti Svetového dňa boja proti falšovaniu a  reaguje na znepokojujúce zistenia najnovších správ:

  • orgány zaistili v rámci jednej celoeurópskej operácie falšované potravinárske výrobky v hodnote 91 miliónov eur;
  • víno a liehoviny patria medzi výrobky s najvyššou mierou falšovania, pričom ušlé zisky dosahujú takmer 2,3 miliardy eur a ohrozených je takmer 5 700 pracovných miest v EÚ, len na Slovensku tento sektor prichádza každoročne o 18 miliónov eur a o 79 pracovných miest;
  • vo falšovaných potravinách a nápojoch sa našli nebezpečné látky, ako je metanol, ortuť a toxické pesticídy.

Kampaň EUIPO bude prebiehať vo všetkých 27 členských štátoch Európskej únie a jej cieľom je zvýšiť informovanosť o falšovaných potravinách a nápojoch, ktoré predstavujú vážne riziko pre zdravie spotrebiteľov a  spôsobujú značné ekonomické škody. Zároveň má kampaň za cieľ posilniť povedomie o význame zemepisných označení – tie sú totiž zárukou pravosti a podpory regionálnej autenticity.

Viac informácií nájdete v preloženej tlačovej správe EUIPO a v informačnej videonahrávke.

Zdroj: EUIPO 2025